logo

Wyzwania i możliwości wynikające z dążenia do zeroemisyjności, gospodarka w obiegu zamkniętym oraz polskie i unijne regulacje środowiskowe dotyczące budownictwa drogowego, a przede wszystkim współpraca wszystkich środowisk w tym zakresie – to tematy Sympozjum „Budownictwo drogowe w kontekście wyzwań klimatycznych i gospodarczych”, które w środę 27 października odbyło się na Politechnice Warszawskiej. Wzięli w nim udział przedstawiciele biznesu, nauki i administracji. Wydarzenie można było obejrzeć online.

Działalność handlowa

W sympozjum wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, administracji drogowej oraz przedstawiciele uczelni i firm związanych z branżą drogową. Grzegorz Tchórzewski, szef Gabinetu Politycznego Wiceprezesa Rady Ministrów Jacka Sasina, odczytał list wicepremiera, w którym podkreślił on rolę spółek Skarbu Państwa w transformacji gospodarczej uwzględniającej zmiany klimatyczne, a także wskazał na realizowane przez nie inwestycje w innowacyjną infrastrukturę mającą pozytywny wpływ na środowisko naturalne.

Eksperci rozmawiali m.in. o tym, czy środowiskowe regulacje UE stanowią ograniczenia rozwojowe, czy też są szansą na znaczący rozwój biznesowy i wzrost innowacyjności przemysłu. Uczestnicy dyskutowali o barierach we wdrażaniu rozwiązań spełniających wyzwania klimatyczne i gospodarki o obiegu zamkniętym w budownictwie drogowym. Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że destrukt asfaltowy utracił status odpadu. Potraktowanie destruktu asfaltowego jako produktu wpisuje się w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym, zgodnie z którą produkty, materiały oraz surowce powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe. Tym samym wytwarzanie odpadów powinno być zminimalizowane.

Poruszony został też temat synergii świata nauki, administracji i przemysłu w odpowiedzi na potrzeby klimatyczne UE. Politechnika Warszawska zaprezentowała badania prowadzone na uczelni w odpowiedzi na wyzwania wynikające z wyzwań klimatycznych. LOTOS Asfalt i współpracujące z nim uczelnie zaprezentowały realizowane projekty R&D mające mieć korzystny wpływ na środowisko naturalne.

Istotnymi tematami, jakie poruszono na sympozjum, była też kwestia czy środowiskowe regulacje UE stanowią ograniczenia rozwojowe, czy też są szansą na znaczący rozwój biznesowy i wzrost innowacyjności przemysłu. Dyskutowano na temat barier we wdrażaniu rozwiązań spełniających wyzwania klimatyczne i gospodarki o obiegu zamkniętym w budownictwie drogowym. Dyskutowano na temat jak zoptymalizować synergię nauka/administracja/przemysł w odpowiedzi na potrzeby klimatyczne UE.

Wśród naszych celów strategicznych jest innowacyjny rozwój, a w naszej misji dbałość o środowisko naturalne. Cele klimatyczne traktujemy jako szansę. W chwili obecnej wszystkie projekty R&D, jakie realizujemy pod kątem wdrożenia nowych produktów, mają przynieść korzyści dla środowiska naturalnego – powiedział Cezary Godziuk, prezes LOTOS Asfalt.

Od wielu lat inspiracji we wdrażaniu innowacji w naszej firmie szukaliśmy wśród naszych partnerów biznesowych i otaczającego nas środowiska. W najbliższym dziesięcioleciu czeka nas realizacja ambitnych celów klimatycznych. Drogą do sukcesu jest współpraca środowiska naukowego administracji i biznesu, by poszukiwać innowacyjnych rozwiązań, które jednocześnie będą się nadawały do efektywnego wdrożenia – dodał Krzysztof Rodzik, członek zarządu LOTOS Asfalt.

Sympozjum „Budownictwo drogowe w kontekście wyzwań klimatycznych i gospodarczych” zostało zorganizowane wspólnie przez Politechnikę Warszawską oraz spółkę LOTOS Asfalt.

Sympozjum można obejrzeć onlinewww.il.pw.edu.pl/sympozjum-pw-i-lotos-asfalt-27-10-2021.  

Udostępnij