
W lutym br. w Jaśle odbyło się seminarium zorganizowane dla 60 samorządowców z Podkarpacia, podczas którego eksperci LOTOS Asfalt przedstawili emulsje asfaltowe, których prawidłowe użycie wydłuża żywotność dróg nawet do 30 lat.
W lutym br. w Jaśle odbyło się seminarium zorganizowane dla 60 samorządowców z Podkarpacia, podczas którego eksperci LOTOS Asfalt przedstawili emulsje asfaltowe, których prawidłowe użycie wydłuża żywotność dróg nawet do 30 lat.
We Francji ok. 30 proc. produktów asfaltowych to właśnie emulsje, w Polsce to tylko 5-7 proc. Stąd ogromna potrzeba upowszechniania wiedzy na temat emulsji asfaltowych i ich zastosowania. Przede wszystkim w powiatach, gdzie zarządcy dróg, mający ograniczone budżety, mogą niskimi nakładami przywrócić właściwości użytkowe drogi. Gdy na nawierzchni drogowej pojawiają się mikropęknięcia i zaczyna ona tracić swoje właściwości, szybkie zastosowanie odpowiedniej technologii naprawy, np. w postaci cienkiej warstwy na bazie emulsji, zapobiega dalszej degradacji nawierzchni. A tym samym pozwala ograniczyć koszty utrzymania dróg.
To jednak nie koniec zastosowań tego produktu. Emulsje asfaltowe nadają się także m.in. do poprawy profilu czy remontów dróg. – Przy braku lub błędnym użyciu emulsji drogowej między warstwami konstrukcji nawierzchni stosunkowo szybko pojawią zniszczenia, takie jak wykruszenia, przełomy czy zapadania nawierzchni – wyjaśnia Agnieszka Kędzierska, specjalista ds. technologii nawierzchni asfaltowych z LOTOS Asfalt. Oznacza to skrócenie żywotności nawierzchni do 7-8 lat. tymczasem przy prawidłowym użyciu emulsji asfaltowych nawierzchnia mogłaby służyć 20, a nawet 30 lat.
Emulsje można kłaść „na zimno”. Jest to bardziej ekonomiczne rozwiązanie niż inne metody rozkładania asfaltu „na gorąco”. Główne zalety technologii z wykorzystaniem emulsji to duża wydajność i szybkość wykonania prac oraz możliwość wznowienia ruchu już po upływie pół godziny od zakończenia robót. Stosowanie emulsji jest bardziej ekonomiczne również ze względu na mniejsze nakłady energii potrzebne do ogrzania tzw. lepiszcza. Tradycyjny asfalt kładzie się w temperaturze od 150 do 180°C, zaś emulsję już w temperaturze od 30 do 70°C.
Emulsje są też mniej uciążliwe dla środowiska. Podczas kładzenia asfaltu wydzielają się opary o charakterystycznym zapachu, w przypadku emulsji te problemy nie występują. Otwiera to nowe możliwości budowy dróg, chociażby na terenach, gdzie przyroda jest prawnie chroniona. Emulsje asfaltowe to produkt powstały z mieszania wody (ok. 25-35% objętości masy), asfaltu (ok. 60-70%) oraz emulgatorów, modyfikatorów i stabilizatorów.
W Polsce emulsje asfaltowe zostały dotychczas wykorzystane do budowy autostrady A4 oraz dróg krajowych (np. 73, 28 oraz wielu innych zlokalizowanych na terenie województw małopolskiego i podkarpackiego). Emulsje sprawdziły się także w miejscowościach uzdrowiskowych, parkach narodowych i obszarach leśnych znajdujących się na terenach, gdzie przyroda jest prawnie chroniona (obszary Natura 2000).