
W dniu 10 grudnia, odbyło się w Sopocie Seminarium Pomorskie dla projektantów dróg i mostów, firm projektowo-wykonawczych oraz jednostek samorządowych odpowiedzialnych za drogi. Jednym z prelegentów była Agnieszka Kędzierska, Specjalista w Biurze Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt, która zaprezentowała temat: "Innowacyjna technologia w budowie dróg – asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy." Pracownicy LOTOS Asfalt udzielali również konsultacji na stoisku informacyjnym.
W dniu 10 grudnia, odbyło się w Sopocie Seminarium Pomorskie dla projektantów dróg i mostów, firm projektowo-wykonawczych oraz jednostek samorządowych odpowiedzialnych za drogi. Jednym z prelegentów była Agnieszka Kędzierska, Specjalista w Biurze Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt, która zaprezentowała temat: "Innowacyjna technologia w budowie dróg – asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy." Pracownicy LOTOS Asfalt udzielali również konsultacji na stoisku informacyjnym.
Zaprezentowana została koncepcja nowego produktu i kolejne etapy jego testowania - zarówno poprzez badania samego lepiszcza jak również badania przeprowadzone na mieszankach mineralno-asfaltowych. Omówione zostały odcinki doświadczalne, zrealizowane wspólnie z firmą Skanska S.A.
Główne punkty prezentacji:
- Koncepcja nowego produktu
- Etap I - Badania lepiszcza MODBIT 45/80-55 CR
- Etap II - Badania SMA z asfaltem MODBIT 45/80-55 CR
- Etap III - Testowanie asfaltu na odcinkach doświadczalnych
- Etap IV- Plany rozwojowe
Próby wykorzystania gumy do poprawy właściwości lepkosprężystych lepiszczy oraz poprawy ich odporności na starzenie rozpoczęły się już w Stanach Zjednoczonych w latach 60-tych i są obecnie na coraz szerszą skalę prowadzone również w krajach europejskich. Na zeszłorocznym seminarium PSWNA swoimi doświadczeniami podzielili się z nami między innymi Szwedzi - zarówno przedstawiciele administracji jak i firm wykonawczych. O produkcji i wbudowaniu mieszanek z miałem gumowym opowiedzieli również Czesi i Niemcy. Na seminarium to przybyli także przedstawiciele Stowarzyszenia Nawierzchni Gumowych z USA. Mając na uwadze zaprezentowane doświadczenia skupiliśmy się na wyeliminowaniu niedogodności tej technologii i wyprodukowaniu wysokiej jakości wyrobu poprawiającego właściwości mieszanek i możliwego do zastosowania w praktyce.
Najważniejsze wnioski, opracowane na podstawie doświadczeń z zastosowania technologii z użyciem asfaltów modyfikowanych gumą:
- Technologia lepiszczy modyfikowanych polimerem jest dobrze znaną i powszechnie stosowaną technologią mającą na celu poprawę właściwości lepkosprężystych lepiszcza.
- Modyfikacja lepiszczy dodatkiem gumy jest mniej znaną i nie tak powszechną technologią stosowaną w celu poprawy właściwości lepkosprężystych oraz poprawy odporności na starzenie.
- Do niedawna nierozwiązywalnym problemem było wyprodukowanie w rafinerii lepiszcza modyfikowanego dodatkiem gumy (metoda „na mokro”), termostabilnego, które może być przechowywane i transportowane na gorąco tak jak lepiszcza modyfikowane polimerami.
Firmie LOTOS Asfalt jako pierwszej w Polsce udało się wyprodukować lepiszcze modyfikowane z dodatkiem gumy, które:
- spełnia wymagania normowe dla polimeroasfaltów,
- wykazuje korzystną podatność w niskiej temperaturze eksploatacyjnej,
- zachowuje stałość właściwości do siedmiu dni przechowywania w temperaturze 180°C w badaniach laboratoryjnych.
Jest to idealne lepiszcze do nawierzchni długowiecznych, dla których wymagana jest:
- wysoka odporność na starzenie,
- wysoka odporność na zmęczenie,
- odporność na niskie temperatury.
Do produkcji asfaltu przeznaczonego na 1 km warstwy wiążącej do nawierzchni długowiecznych zużywa się około 2000 opon samochodowych!