logo

W dniu 10 grudnia, odbyło się w Sopocie Seminarium Pomorskie dla projektantów dróg i mostów, firm projektowo-wykonawczych oraz jednostek samorządowych odpowiedzialnych za drogi. Jednym z prelegentów była Agnieszka Kędzierska, Specjalista w Biurze Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt, która zaprezentowała temat: "Innowacyjna technologia w budowie dróg – asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy." Pracownicy LOTOS Asfalt udzielali również konsultacji na stoisku informacyjnym.

Ogólne

W dniu 10 grudnia, odbyło się w Sopocie Seminarium Pomorskie dla projektantów dróg i mostów, firm projektowo-wykonawczych oraz jednostek samorządowych odpowiedzialnych za drogi. Jednym z prelegentów była Agnieszka Kędzierska, Specjalista w Biurze Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt, która zaprezentowała temat: "Innowacyjna technologia w budowie dróg – asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy." Pracownicy LOTOS Asfalt udzielali również konsultacji na stoisku informacyjnym.

Zaprezentowana została koncepcja nowego produktu i kolejne etapy jego testowania - zarówno poprzez badania samego lepiszcza jak również badania przeprowadzone na mieszankach mineralno-asfaltowych. Omówione zostały odcinki doświadczalne, zrealizowane wspólnie z firmą Skanska S.A.

Główne punkty prezentacji:

Próby wykorzystania  gumy do poprawy właściwości lepkosprężystych lepiszczy oraz poprawy ich odporności na starzenie rozpoczęły się już w Stanach Zjednoczonych w latach 60-tych i są obecnie na coraz szerszą skalę prowadzone również w krajach europejskich. Na zeszłorocznym seminarium PSWNA swoimi doświadczeniami podzielili się z nami między innymi Szwedzi - zarówno przedstawiciele administracji jak i firm wykonawczych. O produkcji i wbudowaniu mieszanek z miałem gumowym opowiedzieli również Czesi i Niemcy. Na seminarium to przybyli także przedstawiciele Stowarzyszenia Nawierzchni Gumowych z USA. Mając na uwadze zaprezentowane doświadczenia skupiliśmy się na wyeliminowaniu niedogodności tej technologii i wyprodukowaniu wysokiej jakości wyrobu poprawiającego właściwości mieszanek i możliwego do zastosowania w praktyce.

Najważniejsze wnioski, opracowane na podstawie doświadczeń z zastosowania technologii z użyciem asfaltów modyfikowanych gumą:  

Firmie LOTOS Asfalt jako pierwszej w Polsce udało się wyprodukować lepiszcze modyfikowane z dodatkiem gumy, które:

Jest to idealne lepiszcze do nawierzchni długowiecznych, dla których wymagana jest:

Do produkcji asfaltu przeznaczonego na 1 km warstwy wiążącej  do nawierzchni długowiecznych zużywa się około 2000 opon samochodowych!