
14 lutego br. w Zakroczymiu pod Płońskiem odbywało się pierwsze z cyklu „Akademia Inżyniera”seminarium „Finansowanie i budowa dróg samorządowych”. Towarzyszyło mu posiedzenie Krajowej Rady Zarządów Dróg Powiatowych. Łącznie w spotkaniu wzięło udział blisko stu uczestników, przedstawicieli administracji samorządowej, firm wykonawczych i projektowych.
14 lutego br. w Zakroczymiu pod Płońskiem odbywało się pierwsze z cyklu „Akademia Inżyniera”seminarium „Finansowanie i budowa dróg samorządowych”. Towarzyszyło mu posiedzenie Krajowej Rady Zarządów Dróg Powiatowych. Łącznie w spotkaniu wzięło udział blisko stu uczestników, przedstawicieli administracji samorządowej, firm wykonawczych i projektowych.
Organizatorem seminarium było wydawnictwo Inframedia, a partnerami Starostwo Powiatowe w Płońsku i Powiatowy Zarząd Dróg w Płońsku. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika, Krajowej Rady Zarządów Dróg Powiatowych i Polskiego Związku Producentów Kruszyw. Złotym sponsorem seminarium była firma LOTOS Asfalt, a wśród pozostałych sponsorów były firmy: CEMEX Infrastruktura, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Wapnopol sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Realizacyjne INORA sp. z o.o. Patronami medialnymi oprócz INFRASTRUKTURY były czasopisma „Polskie Drogi” i „Drogi Samorządowe” oraz Portal Budownictwa Komunikacyjnego ViaExpert.pl.
Uroczystego otwarcia seminarium dokonał Jan Mączewski, starosta płoński. Rozwój infrastruktury drogowej jest jednym z priorytetów powiatu. Pod zarządem Powiatowego Zarządu Dróg w Płońsku, jednostce organizacyjnej powiatu, znajduje się 610,8 km dróg zamiejskich, 14,8 km dróg miejskich, 28 mostów, 450 przepustów. Z uwagi na wielość zadań przypisanych samorządom powiatowym (oświata, służba zdrowia, drogi) i niedoskonały system finansowania, zadania inwestycyjne realizowane są głównie ze środków zewnętrznych – jak poinformował Marcin Piechocki, zastępca dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Płońsku. Oprócz środków z Regionalnego Programu Operacyjnego, programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach oraz Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych coraz częściej powiaty korzystają z pomocy innych samorządów. Zdarzają się przypadki dofinansowania inwestycji nawet w 70% przez samorządy gminne.
Od lewej: Anna Krawczyk, Jan Mączewski, Marcin Piechocki FOT. Kamil Piersa
Źródła finansowania dróg powiatowych w 2014 r. przedstawił Adam Czerwiński, przewodniczący Krajowej Rady Zarządów Dróg Powiatowych. Zgodnie z art. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 13 listopada 2003 r. są nimi dochody własne, subwencja ogólna i dotacje celowe z budżetu państwa. Art 4 tej samej ustawy mówi o źródłami dochodów własnych gminy. Są nimi m.in. wpływy z podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, dochodowego od osób fizycznych, od spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych. Art. 5 stanowi o źródłach dochodów własnych powiatu. Zalicza się do nich m.in. wpływy z opłat stanowiących dochody powiatu, uiszczanych na podstawie odrębnych przepisów; dochody uzyskiwane przez powiatowe jednostki budżetowe oraz wpłaty od powiatowych zakładów budżetowych, dochody z majątku powiatu; spadki, zapisy i darowizny na rzecz powiatu; itd. Na pierwszy rzut oka widać, że podział jest nierówny. Dodatkowo trudną sytuację finansową powiatów pogarszają drastyczne cięcia w budżetach, brak możliwości zaciągania kredytów, a w związku z tym ograniczone możliwości korzystania z rezerwy inwestycyjnej z uwagi na brak udziału własnego. Podczas konferencji zastanawialiśmy się nad możliwością finansowania samorządowych inwestycji drogowych ze środków Unii Europejskiej. Na ten temat wypowiadała się Marta Leśniak, zastępca dyrektora Departamentu Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Finnansowanie inwestycji to jedno, a jak pokazuje praktyka dobre wykonanie to drugie. Nie zawsze idą one w parze. Stanisław Styk, główny technolog w grupie PBI omówił jakość specyfikacji technicznych. Dr Tomasz Rudnicki, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad przedstawił dokumentację techniczną przygotowywana przez GDDKiA i możliwości skorzystania z niej zarządców dróg samorządowych.
W bloku poświęconym kruszywom o ilości mówił Aleksander Kabziński, prezes Polskiego Związku Producentów Kruszyw, o jakości Marek Krajewski, prezes zarządu Instytutu Badawczego Materiałów Budowlanych, a o ekonomicznym aspekcie produkcji kruszyw – Michał Padusiński, menadżer wsparcia operacyjnego Pionu Kruszyw, CEMEX Polska.
Na zdjęciach: Michał Załęcki, Agnieszka Kędzierska FOT. Elżbieta Pałys
Blok Technologie rozpoczął Michał Załęcki, Koordynator ds. sprzedaży, LOTOS Asfalt, który przedstawił korzyści wynikające z zastosowania nawierzchni asfaltowych na drogach lokalnych. Na drogach powiatowych i gminnych ponad 99% nawierzchni wykonana jest w technologii asfaltowej. Za jej zastosowaniem przemawia zarówno aspekt technologiczny: łatwość stosowania tej znanej i sprawdzonej technologii, efekt równej i ciągłej nawierzchni bez dylatacji; a także ekonomiczny i ekologiczny: możliwość dopuszczenia ruchu już po kilku godzinach, tania technologia, 100% materiału można poddać recyklingowi. W obliczu uszczuplonych środków na budowę dróg niezwykle ważna jest trwałość nawierzchni. Rozwiązania z tego zakresu omówiła Agnieszka Kędzierska, specjalista ds. Technologii Nawierzchni Asfaltowych, LOTOS Asfalt. Okazuje się, że zastosowanie asfaltów modyfikowanych nie tylko w warstwie ścieralnej ale i wiążącej pozwala zwiększyć trwałość nawierzchni nawet o 25%. Nowością, którą LOTOS Asfalt wprowadza na rynek od 2012 roku jest asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy. W tej chwili mamy już w Polsce ponad 60 km dróg wykonanych w tej technologii.
Anna Krawczyk