
Większość Polaków zastanawia się, jak za kilkanaście lat będzie wyglądała krajowa infrastruktura drogowa? Póki co, narzekamy i krytykujemy nawierzchnie po których jeździmy, ale czy słusznie? Istnieje wiele przesłanek, które pozwalają wierzyć, że w przyszłości po polskich drogach będziemy poruszać się łatwiej, szybciej i bezpieczniej, a przede wszystkim z dbałością o ekologię.
Większość Polaków zastanawia się, jak za kilkanaście lat będzie wyglądała krajowa infrastruktura drogowa? Póki co, narzekamy i krytykujemy nawierzchnie po których jeździmy, ale czy słusznie? Istnieje wiele przesłanek, które pozwalają wierzyć, że w przyszłości po polskich drogach będziemy poruszać się łatwiej, szybciej i bezpieczniej, a przede wszystkim z dbałością o ekologię.
Asfaltowe drogi zagrażają środowisku?
Asfaltowe nawierzchnie mają najniższą emisję dwutlenku węgla w porównaniu do innych rodzajów nawierzchni. Potwierdza to m.in. raport wydany przez EAPA (European Asphalt Pavement Association) w marcu 2013r. Innowacje wprowadzane przez przemysł asfaltowy takie jak zastosowanie technologii „na ciepło” typu WMA (Warm Mix Asphalt), wpływają na dalsze obniżanie zużycia paliwa i zmniejszenie emisji CO2. Ponadto produkcja i układanie nawierzchni asfaltowych zużywa 40% mniej energii, niż czasochłonne, wymagające długotrwałej pielęgnacji i osadzania dybli nawierzchnie betonowe. Badania pokazują również pozytywny wpływ nawierzchni asfaltowych na otoczenie, ponieważ standardem jest redukcja hałasu (od 3 do 6 dB) przez nawierzchnię porowate. Obniżenie hałasu w tej skali odpowiada podwojeniu odległości słuchacza od drogi lub zmniejszeniu natężenia ruchu o połowę!
Ponowne użycie asfaltu jest niemożliwe?
Asfalt jest zdecydowanie najczęściej powtórnie wykorzystywanym i przetwarzanym materiałem pochodzącym z nawierzchni drogowych. Wiele milionów ton nawierzchni asfaltowych jest odzyskiwanych co roku, a ponad 85% odzyskanego materiału jest ponownie wykorzystanych lub poddawanych recyklingowi. W przypadku, gdy jest przeznaczony do ponownej budowy nowej nawierzchni, jest reaktywowany i staje się częścią spoiwa. Przemysł asfaltowy pomaga również w recyklingu nawierzchni betonowych. Gdy nawierzchnia betonowa wymaga odbudowy lub poważnej renowacji, górna warstwa betonu jest kruszona i wykorzystywana jako podbudowa. Następnie jest przykrywana warstwą asfaltową lub pakietem warstw asfaltowych, które zapewniają nawierzchni wymaganą trwałość.
Czy asfalt się zużywa?
Jeśli droga jest odpowiednio zaprojektowana i wykonana nie zużywa się. Trwałość prawidłowo zaprojektowanych i wykonanych nawierzchni asfaltowych jest często znacząco dłuższa niż oczekiwany cykl życia. Tego rodzaju nawierzchnie są w stanie wytrzymać duże natężenia i obciążenia, dzięki swojej elastyczności. Można oczekiwać, że nowa nawierzchnia asfaltowa będzie służyć od 15 do 20 lat i więcej, zanim wystąpi konieczność konserwacji. Konserwacja asfaltowej nawierzchni jest często niezwykle prosta, gdyż jedynie górna warstwa jest usuwana i zastępowana. Naprawa może być wykonana szybko, zarówno w ciągu dnia jak i nocy. Asfalt może zapewnić długotrwałą nawierzchnię, która praktycznie nigdy nie musi być odtworzona w całości. Jednocześnie jest to najbardziej ekonomiczny wybór nawierzchni – zarówno w trakcie budowy, jak i przy utrzymaniu oraz renowacji, asfalt jest rozwiązaniem mniej kosztownym.
Drogi asfaltowe są śliskie i niebezpieczne?
Ciche i równe asfaltowe nawierzchnie zapewniają oponom samochodowym lepszy kontakt z nawierzchnią, co poprawia bezpieczeństwo. Mieszanki porowate pozwalają na odprowadzenie wody deszczowej z nawierzchni, co zmniejsza ilość rozprysków wody powodowanych przez pojazdy. Nieprzepuszczalne nawierzchnie parkingów, dróg, ścieżek spacerowych/rowerowych i inne mogą być zastąpione przez asfalt porowaty. Po wybudowaniu nawierzchnie asfaltowe mają minimalny wpływ na środowisko. Badania pokazują, że tego rodzaju nawierzchnie i składowiska destruktu nie podlegają wypłukiwaniu. Gładkie, a zarazem równe, drogi niezależnie od rodzaju, są wygodniejsze i bardziej komfortowe dla podróżujących.
Asfalt pogłębia efekt „miejskich wysp ciepła”.
Liczne badania w wielu miastach świata wykazały, że na terenie miejskim notowane temperatury są wyższe w porównaniu z terenami poza miejskimi. Sam efekt miejskiej wyspy ciepła nie zależy od koloru nawierzchni czarny-biały (asfalt – beton). Jest zbyt dużo pytań i naukowych wątpliwości dotyczących zdolności odbijania światła przez nawierzchnię, bardziej prawdopodobne wydaje się, że może być to problem natury nieprzepuszczalności podłoża. Aby złagodzić zjawisko, stosowane nawierzchnie powinny być przepuszczalne. Jedną z technologii nawierzchniowych, która została udokumentowana jako korzystna dla środowiska jest zastosowanie asfaltu porowatego, w części lub w całości, nawierzchni.
Produkcja asfaltu sprzyja zanieczyszczeniom powietrza?
Emisje z zakładów asfaltowych, w tym gazów cieplarnianych, są bardzo niskie i dobrze kontrolowane. W ostatnim dwudziestoleciu, przemysł asfaltowy zredukował całkowite emisje o 97 procent, podczas gdy produkcja wzrosła prawie trzykrotnie. Emitowane przez wytwórnie asfaltu zanieczyszczenia są tak niskie, że EPA ( Environmental Protection Agency) uważa je za jedynie drobne źródło zanieczyszczeń przemysłowych.
źródło oprac. Raport EAPA, marzec 2013