logo

Większość Polaków zastanawia się, jak za kilkanaście lat będzie wyglądała krajowa infrastruktura drogowa? Póki co, narzekamy i krytykujemy nawierzchnie po których jeździmy, ale czy słusznie? Istnieje wiele przesłanek, które pozwalają wierzyć, że w przyszłości po polskich drogach będziemy poruszać się łatwiej, szybciej i bezpieczniej, a przede wszystkim z dbałością o ekologię.

Ogólne

Większość Polaków zastanawia się, jak za kilkanaście lat będzie wyglądała krajowa infrastruktura drogowa? Póki co, narzekamy i krytykujemy nawierzchnie po których jeździmy, ale czy słusznie? Istnieje wiele przesłanek, które pozwalają wierzyć, że w przyszłości po polskich drogach będziemy poruszać się łatwiej, szybciej i bezpieczniej, a przede wszystkim z dbałością o ekologię.

W naszym kraju buduje się co raz więcej nowych dróg oraz oddaje do użytku kolejne odcinki autostrad z czego cieszą się użytkownicy dróg. Z drugiej strony zwolennicy ekologii alarmują, że rozwój budownictwa i zmniejszanie liczby terenów zielonych źle wpływa na nasze środowisko. Sytuacja ta nie jest bez wyjścia, bo dzięki nowym technologiom nowoczesność może łączyć się z ekologią. To dobra wiadomość, biorąc pod uwagę fakt, że sami oczekujemy intensywnej rozbudowy sieci dróg i autostrad w naszym kraju przy dbałości o przyrodę i otoczenie naturalne. Zgodnie z tą myślą opracowuje się nowoczesne technologie, które pozwalają na tworzenie materiałów przyjaznych środowisku. Firmy dysponują produktami, które minimalizują konflikt „nowa droga – środowisko”.

Rozwiązaniem przyjaznym środowisku może być asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy pochodzącej ze zużytych opon samochodowych. Wdrożona przez LOTOS technologia produkcji „gumowego asfaltu” pozwala na szerokie zastosowanie tego produktu do budowy warstw ścieralnych nawierzchni dróg i budowanie tzw. „cichych dróg", które są w stanie redukować problem hałasu komunikacyjnego. Nawierzchnia z drobnoziarnistym asfaltem porowatym na drodze krajowej o dużym natężeniu zapewnia zmniejszenie hałasu o 3 dB w stosunku do średnioziarnistego betonu. Na powierzchni warstwy ścieralnej jest więcej pustych przestrzeni, co przyczynia się w znaczący sposób do zmniejszenia generowanego hałasu. Co w praktyce oznacza słyszalność niemal trzykrotnie mniejszego hałasu przy niezmienionym natężeniu ruchu.

Technologia produkcji „gumowego asfaltu” pozwala na szerokie zastosowanie tego produktu do budowy warstw ścieralnych nawierzchni dróg. Do wyprodukowania nawierzchni asfaltowej modyfikowanej gumą o długości 1 km, szerokości 6 m i grubości 4 cm, potrzeba niemal 400 opon samochodowych: – Technologia wykorzystania gumy pochodzącej ze zużytych opon samochodowych to technologia, która jest na etapie początkowego rozwoju w naszym kraju, mimo, że na świecie od dawna stosowana, będącą wielokierunkowo przeanalizowana, a przede wszystkim wykorzystywana z sukcesami. – wyjaśnia Adam Chromiec, technolog firmy Skanska.

Przeprowadzone badania wykazały, że asfalt modyfikowany gumą ma bardzo wysoką odporność na starzenie, co powinno wpływać na wydłużenie okresu użytkowania nawierzchni drogowych. – Do dnia dzisiejszego asfalt „gumowy” został wykorzystany do produkcji mieszanek asfaltowych warstw ścieralnych ułożonych na  drodze krajowej DK 15 w ramach odcinka próbnego (mieszanka typu SMA 11), na drodze krajowej DK 92 (mieszanka AC 11), jako nakładki na drogach powiatowych i wojewódzkich w okolicach Wrocławia, a także w samym mieście Wrocławiu oraz na drodze dojazdowej do wytwórni mieszanek asfaltowych w miejscowości Syców. – wylicza ChromiecNawierzchnie na tych realizacjach są w bardzo dobrym stanie pomimo znaczącego ruchu pojazdów oraz zmienności warunków atmosferycznych w ostatnich latach. Należy też wspomnieć, że pierwsze realizacje mają już kilkuletni okres użytkowania.

Prace nad kompleksowym przetestowaniem i wdrożeniem technologii z zastosowaniem asfaltu modyfikowanego z dodatkiem gumy trwają już  od 5 lat. Firma LOTOS Asfalt wspólnie z uczelniami technicznymi i firmami wykonawczymi  przeprowadziła  szereg badań mieszanek  z udziałem „gumowego asfaltu”, które zweryfikowała w praktyce na  odcinkach doświadczalnych”. Obecnie mamy już w Polsce około  90 km dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych , w których udało się z pozytywnym skutkiem zastosować asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy w różnych technologiach- podsumowuje Agnieszka Kędzierska , specjalista z Biura Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt. - Mówiąc „udało się” mam na myśli fakt, iż ciągle jeszcze ciężko przekonać branżę drogową do wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Lęk przed „nowościami” może mieć swoje źródło  w braku informacji bądź w negatywnych doświadczeniach sprzed 30 lat, kiedy to w Polsce odbyły się pierwsze próby zastosowania gumy z recyklingu z opon, które wobec braku odpowiedniej technologii okazały się uciążliwe w wykonaniu . Obecna technologia jest znacznie bardziej zaawansowana i daje nieporównywalnie lepsze efekty.– dodaje.

Wybór nawierzchni asfaltowej do budowy dróg umożliwia powtórne wykorzystywanie materiałów z rozbiórek wyeksploatowanych odcinków. Taka alternatywa pozwala na zmniejszenie zużycia surowców oraz odciążenie wysypisk śmieci. Ponadto kapitalne remonty dróg prowadzone w tradycyjny sposób są pracochłonne i kosztowne. Wraz z nieustającą dyskusją o potrzebie rozwijania i unowocześniania infrastruktury drogowej, rodzą się pytania o to jak i z jakiego materiału powinniśmy budować nowe nawierzchnie aby uzyskać jak najwyższą trwałość? –  Asfalt gumowy łączy dobre właściwości wynikające z modyfikacji asfaltu polimerami, które zostały sprawdzone, dopracowane i zweryfikowane na wielu istotnych realizacjach, ze szczególnymi właściwościami wynikającymi z zastosowania gumy, czyli zwiększającymi elastyczność, większą odporność na starzenie, większą stabilność w gotowym produkcie. – zaznacza Adam Chromiec.

Ostatecznie należy pamiętać o tym, aby pogodzić potrzeby z możliwościami finansowymi. Pozostaje mieć nadzieje że przyszłe budżety przeznaczone na potrzeby infrastruktury drogowej będą mogły w 100% zaspokajać potrzeby społeczne. Na tą chwilę konieczna jest realizacja najważniejszych inwestycji drogowych, przy jednoczesnym podwyższaniu standardu budowy i utrzymania dróg w Polsce. Wdrażanie nowych technologii i doskonalenie istniejących jest odpowiedzią na trendy panujące na całym świecie. Poszukuje się rozwiązań umożliwiających bardziej efektywne wykorzystanie posiadanych środków finansowych na coraz dłuższej sieci dróg oraz przy wyższych oczekiwaniach użytkowników z dbałością o środowisko. W tej sytuacji nie ma żadnych wątpliwości, co do tego, że drogi przyszłości muszą stać się drogami ekologicznymi i przyjaznymi dla użytkowników.

Tekst: Eliza Deniszczuk
Źródło: Puls Biznesu